Festiwal Papieru to wydarzenie, podczas którego zapraszamy na warsztaty edukacyjne i rękodzielnicze związane z medium, jakim jest papier. Podczas festiwalu eksplorujemy artystyczny potencjał jaki drzemie w arkuszach celulozy. Faktury, struktury oraz różne gramatury to punkt wyjścia do twórczej pracy z papierem, nauki nowych technik i realizacji własnych pomysłów papierniczych. Uczestnicy i uczestniczki wyposażeni w nowe doświadczenia edukacyjne mogą po zakończeniu festiwalu kontynuować pracę własną z papierem zgodnie ze swoimi potrzebami i zainteresowaniami. Praca z papierem jest dla każdego. Przynosi dużo satysfakcji, a poznane zagadnienia pozwolą nam otworzyć się na twórczą ekspresję.
Zapisy trwają do: wyczerpania limitu miejsc poprzez formularz online.
Zajęcia są bezpłatne.
Ilość miejsc ograniczona.
HARMONOGRAM WARSZTATÓW:
11 kwietnia (czwartek), godz. 17:30-20:00
Wycinanka
Wycinanka, także w kulturze ukraińskiej, to sztuka zdobnicza, która służyła przede wszystkim do dekoracji domu. Charakteryzuje się zwięzłością i wyrafinowaniem środków obrazowych. Wycięcia wykonuje się za pomocą nożyczek lub specjalnych, drobnych narzędzi rzemieślniczych. Materiałem do wycinanek są najczęściej różnego rodzaju papiery. W zdobnictwie tradycyjnych wycinanek dominują głównie figury geometryczne i roślinne, antropomorficzne i zoomorficzne, wizerunki przedmiotów gospodarstwa domowego, architektury. Na warsztatach skorzystamy z autorskich projektów prowadzącej.
Prowadzenie: Kateryna Hotsuliak
12 kwietnia (piątek), godz. 18:00
,,Co wiosną wisi w powietrzu?” - wernisaż wystawy
Słońce zaczyna ogrzewać ziemię i powietrze. Wiatr przegania pyłki drzew, czuć zapach pierwszych kwitnących roślin, unosi się kurz strzepywany podczas porządków domowych. Rytm zmian w powietrzu to też sygnał do przebudzenia dla przyrody i dla człowieka. W powietrzu zaczynają być wyczuwalne pozytywne emocje i energia. Czy to wszystko? Na wystawie zaprezentujemy obiekty artystyczne wykonane ręcznie przez trzy niezwykłe zespoły kobiet, które połączyły siły różnych technik artystycznych: papieru czerpanego i haftu. Uczestniczki spotkań Otwartej Pracowni Papierniczej i Kółka Graficznego opracowały podstawę prezentacji - papier czerpany o różnej grubości i kolorystyce, upiększony elementami graficznymi. Następnie z tą podstawą mierzyły się Miejskie Hafciarki, które naniosły na całość haftowane symbole, elementy, znaki. Artystki pracując w losowo wybranych parach mogły pokazać swoją wrażliwość artystyczną w całkiem nowej sytuacji, zmierzyć z tematem wystawy w sposób niebanalny, odkryć delikatność materii czerpanego papieru makulaturowego czy niezwykłą uniwersalność haftu. To działanie było niezwykłym eksperymentem artystycznym i dobrym doświadczeniem dla wszystkich. A jego efekty pokazują, że warto czasem zrobić coś szalonego.
Zapraszamy na niezwykłą wystawę, która jest owocem współpracy, zaufania i wiary w proces twórczy.
Prowadzenie wydarzenia i koordynowanie prac hafciarskich: Paulina Maciaszek
Prowadzenie wydarzenia i koordynowanie prac papierniczych: Agnieszka Pięta-Jadczak
Artystki Hafciarki: Ronda Bautista, Katarzyna Ból, Anna Drabik, Weronika Cisłowska-Rylska, Dorota Felecka, Monika Fiołek, Karolina Galus, Dominika Jakubowska, Monika Kurelewicz, Anna Kuska, Magdalena Książek, Paulina Maciaszek, Paulina Mol, Karolina Starostka-Kokoszka, Justyna Stempel, Anna Śliwa, Karolina Zielińska.
Artystki Papierniczki i Graficzki: Natalia Biesiada-Myszak, Weronika Cisłowska-Rylska, Gabriela Dorywalska, Laura Dyrygalska-Santiago, Anna Michalska, Paulina Mol, Monika Osielczak, Katarzyna Pajor-Seremak, Agnieszka Pięta-Jadczak, Karolina Starosta-Kokoszka, Joanna Starowicz, Marta Witek, Barbara Woźniak, Alicja Zagórska.
13 kwietnia (sobota), godz. 10:00-13:00
Notes kreatywny - warsztat introligatorski
Podczas warsztatu introligatorskiego osoby uczestniczące przygotują notes kreatywny w oprawie twardej. Praca będzie obejmowała samodzielne przygotowanie oprawy oraz wszycie składek do wnętrza notesu za pomocą ściegu grzbietowego/zeszytowego. Podczas warsztatu będziemy używać płócien, tkanin bawełnianych i tektury introligatorskiej. Poznamy także narzędzia, jakimi w swoim warsztacie pracy posługują się introligatorzy i introligatorki (szpilorek, kość introligatorska, prasa belkowa).
Prowadzenie: Agnieszka Pięta-Jadczak
15 kwietnia (poniedziałek), godz. 17:30-20:00
Kaligrafia nowoczesna
Zapraszamy do wspólnego stawiania pierwszych kroków w kaligrafii nowoczesnej. Osoby uczestniczące dowiedza się jak trzymać pióro, w jaki sposób korzystać z tuszy i atramentów, gdzie mocniej przycinać i w jaki sposób pisać proste linie. Podczas warsztatów będzie także czas na zabawę z kreatywnością, kolorami i naturalnymi tuszami. Warsztaty są skierowane dla osób początkujących, dlatego bez obaw - nasza instruktorka wszystko dokładnie pokaże i opowie, abyście mogli i mogły tworzyć małe cuda. Sylwia będzie także zachęcać do stworzenia czegoś dla siebie. Małej intencji, kartki, kaligraficznego wspomnienia, które pięknie napisane wróci z Tobą do domu. Podczas warsztatu osoby uczestniczące otrzymają specjalny kaligraficzny box, w którym znajdują się m.in. arkusze do kaligrafii od podstaw, obsadka,stalówka, czarny tusz czy dodatkowe faktury jak terakota czy masa perłowa.
Prowadzenie: Sylwia Dziadek
17 kwietnia (środa), godz. 9:30-11:00
Świat komiksu w Artetece. Warsztat dla dzieci
Warsztat organizowane we współpracy z Wojewódzką Biblioteką Publiczną w Krakowie
Miejsce warsztatu: Arteteka, ul. Rajska 12
Opowieść graficzna to medium głęboko zakorzenione we współczesnej kulturze, jest różnorodna oraz uniwersalna ze względu na swoją stosunkowo prostą formę. W trakcie warsztatów uczestnicy poznają historię komiksu, a także jego język oraz najważniejsze cechy charakterystyczne. Ponadto uczestnicy wspólnie będą wykonywać różnorodne ćwiczenia, rozwijające ich kreatywność.
18 kwietnia (czwartek), godz. 17:30-20:00
ArtZineMaraton #3
ArtZineMaraton to warsztaty self-publishingowe odbywające się w idei DIY (Do It Yourselfe). Formuła warsztatu jest otwarta. Do dyspozycji uczestników udostępnimy papiery o różnej gramaturze i kolorze, farby, stemple, materiały drukujące i plastyczne, kleje. Każda osoba będzie miała możliwość zaprojektowania swojego oryginalnego i unikatowego zina w formie zeszytu. Praca warsztatowa będzie opierała się na eksperymentach, pracy z wyobraźnią, kreatywnym podejściu do praktykowania wybranych technik i zagadnień. Metody, na których będziemy bazować to: kolaż, stemple, plastyczne techniki mieszane. Na warsztaty można przynieść swoje wydruki, teksty oraz elementy papierowe, które mogą się przydać.
* ZIN - nieprofesjonalne pismo tworzone przez osobę bądź grupę osób – miłośników jakiegoś tematu (np. muzyki). Ziny wydawane są własnym nakładem, najczęściej nieregularnie, zazwyczaj dystrybuowane są w obiegu niezależnym i w niewielkiej ilości (od kilku do kilkuset egzemplarzy).
Prowadzenie: Agnieszka Pięta-Jadczak
20 kwietnia (sobota)
10:00-12:00 Papierowy park jurajski. Warsztaty rodzinne
Diplodoki, pterodaktyle, triceratopsy - okres jurajski w dziejach naszej planety zdominowany był przez te piękne i potężne zwierzęta. Podczas warsztatu poznamy wybrane gatunki dinozaurów i przygotujemy ich papierowe sylwetki z tekturek, nadając im kolorowego sznytu przez doklejanie wzorzystej, papierowej wycinanki. Takie papierowe zabawki mogą nam służyć jako lekkie i poręczne przedmioty do zabawy, które zabierzemy ze sobą w tekturowej teczce.
Prowadzenie: Julia Lachiewicz i Paulina Maciaszek
10:30-12:30 Transfer anastatyczny - warsztat graficzny
Transfer to technika wielokolorowego druku pośredniego. Polega na naniesieniu dowolnego wzoru, obrazka, zdjęcia na dane podłoże. Jako matrycy użyjemy kser. Podłożem, na którym będziemy doskonalić tę technikę będzie papier. Stanie się bazą do artystycznej zabawy i eksperymentu. Technika ta łączy bowiem w sobie elementy designu i sztuki.
Prowadzenie: Marta Kozłowska
12:30-13:30 Wykład: Japonia – papier, kultura, natura
Podczas wykładu zapoznamy się z piękną i długą historią japońskiego papieru z miasta Mino (Mino Washi) oraz sposobu jego wytwarzania. Poznamy także elementy japońskiej kultury oraz życie codzienne w Kraju Kwitnącej Wiśni. Wykład zostanie przeprowadzony przez wieloletnią ambasadorkę papieru Mino washi, Małgorzatę Malwinę Niespodziewaną.
Prowadzenie: Małgorzata Malwina Niespodziewana
13:30 -15:00 Warsztaty introligatorskie - szycie japońskie
Autorskie warsztaty introligatorskie z ozdobnego szycia japońskiego, którego efektem będzie notes w miękkiej okładce. Kursanci nauczą się dwóch ozdobnych szyć, zapoznają się z podstawowymi narzędziami introligatorskimi oraz historią japońskiej książki.
Prowadzenie: Małgorzata Malwina Niespodziewana
22 kwietnia (poniedziałek), godz. 9:30-11:00
Czerpanie papieru dla dzieci - warsztat towarzyszący wystawie ,,Co wiosną wisi w powietrzu?”
Podczas warsztatu dzieci będą uczestniczyć w oprowadzaniu kuratorskim po wystawie, posłuchają o koncepcji wystawy oraz technikach w jakich zostały wykonane prace. Po części teoretycznej nastąpi część praktyczna, podczas której dzieci będą miały możliwość wykonania swoich arkuszy papieru czerpanego.
Prowadzenie: Paulina Maciaszek, Agnieszka Pięta-Jadczak
23 kwietnia (wtorek), godz. 17:30-19:30
,,Obrazy, w których jest chemia. Eksperymenty z cyjanotypią"
Cyjanotypia to jedna ze szlachetnych technik fotograficznych, wykorzystująca światłoczułość soli żelaza. W ciemni lub słabo oświetlonym pomieszczeniu papier lub tkaninę pokrywa się roztworem soli żelaza, żelazocyjanku potasu i wody, co stwarza światłoczułą powierzchnię o żółtozielonym zabarwieniu. Po wysuszeniu podłoże jest naświetlane na słońcu lub pod lampą, metodą stykową. Tworząc tą metodą wracamy do roku 1843 i postaci brytyjskiej botaniczki Anny Atkins. Na warsztatach będziemy "wywoływać" wcześniej przygotowane negatywy zdjęć. Nadamy odbitkom swój własny kształt i charakter, połączymy z suszonymi roślinami i materiałami o różnej fakturze. Zajęcia dadzą nam również odpowiedź na pytanie "czy to zawsze musi być takie niebieskie?" Poeksperymentujemy z kolorem wykorzystując naturalne barwniki zawarte w herbatach i ziołach.
Prowadzenie: Kazek Biernat
- - -
Osoby prowadzące:
Kazek Biernat - pedagog od dwudziestu lat pracujący z młodzieżą, seniorami i osobami z niepełnosprawnością (instruktor terapii zajęciowej). Jego ścieżka zawodowa to praca z ludźmi podczas której często korzysta z elementów arteterapii, wykorzystując sztukę, jako formę aktywizacji i komunikacji międzypokoleniowej. Od czterech lat zajmuje się cyjanotypią, eksplorując proces, materiały i możliwości. Ta pozornie prosta technika z XIX w. daje duże możliwości eksperymentowania, kreowania własnych światów, dając zaskakujące efekty.
Sylwia Dziadek - edukatorka i pasjonatka kaligrafii. Z wykształcenia animatorka kultury, pedagożka i edukatorka muzealna. Od lat współpracująca z dziećmi i młodzieżą ale także z dorosłymi edukując w zakresie kaligrafii, typografii czy kreatywnego zarządzania czasem dla dzieci. Na co dzień prowadzi warsztaty, ale także tworzy personalizowaną papeterię z elementami kaligraficznego rękodzieła. Kocha wycieczki rowerowe, dobrą kawę i zawsze musi mieć świeże kwiaty w domu.
Kateryna Hotsuliak - artystka-konserwatorka, nauczycielka dyscyplin plastycznych i mistrzyni wycinanki. Wykształcenie zdobyła na Uniwersytecie Narodowym w Kamieńcu Podolskim na kierunku artysta-konserwator malarstwa sztalugowego olejnego i nauczyciel dyscyplin plastycznych. Prowadzi aktywną działalność wystawienniczą, brała udział w wielu wystawach zbiorowych na Ukrainie, a także w Polsce, USA i Japonii. W 2022 roku Prezydent Ukrainy przyznał jej stypendium dla młodych mistrzów sztuki ludowej. Autorka wystaw: ,,Chowam się pod skrzydłami skowronka” (2022), ,,Ukraiński sad” (2023), ,,Horyzonty” (2024).
Marta Kozłowska - artystka, graficzka. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie, na kierunku architektura wnętrz. Pomysłodawczyni i organizatorka Sztukobrania - Targów Młodej Sztuki, Nowohuckiego Festiwalu Sztuki, oraz Odważnego Festiwalu Kreatywności. Właścicielka marki Newsoul w ramach, której tworzy sztukę bliską naturze. Uważa, że kontakt ze sztuką i naturą ze względu na swe terapeutyczną funkcję powinien być dostępny dla każdego, na wyciągnięcie ręki.
Julia Lachiewicz – animatorka kultury, magistra turystyki i rekreacji na Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie, od 2023 instruktorka w ARTzonie, a wcześniej w Nowohuckim Laboratorium Dziedzictwa. Nowohucianka, pasjonatka rękodzieła, prowadząca warsztaty ceramiki dla dzieci i warsztaty w Pracowni makramowej ARTzonie, samouk, od 2023 roku koordynatorka Klubu Rodziców w ARTzonie, prowadzi warsztaty związane z batikiem. Wykorzystuje swoje umiejętności na rzecz działań ekologicznych. Miłośniczka stylu vintage i retro, pomysłodawczyni i koordynatorka festiwalu Nowa Huta Retro Fest, koncentrującego się wokół sztuki i zjawisk społeczno-kulturowych drugiej połowy XX w. Zachęca do mody vintage, secondhand i slow Fashion. Entuzjastka kreatywnego recyklingu i działań Do It Yourself.
Paulina Maciaszek – kierowniczka Pracowni Praktyk Rozwojowych, pedagożka i animatorka kultury w Ośrodku Kultury Norwida. Od 2017 roku związana z ARTzoną Ośrodka Kultury Norwida gdzie realizuje autorskie projekty i działania edukacyjne, artystyczne i kulturalne dla różnych grup wiekowych. Koordynatorka projektów skierowanych do dzieci i rodzin w tym m.in. "Dotknij sztuki - kultura dostępna dla dzieci" oraz "Zanim dotknę sztuki - kultura dostępna dla dzieci". Koordynatorka grupy Miejskich Hafciarek oraz pomysłodawczyni i kuratorka wystaw zrealizowanych przez hafciarki od 2019 roku. Instruktorka warsztatów rękodzielniczych i artystycznych m.in. ceramiki podróżniczej, haftu intuicyjnego, haftu płaskiego, warsztatów sensoryczno-artystycznych, warsztatów malarstwa sensorycznego. Trenerka metody Smyko-Multisensoryka® oraz Sensoplastyka®. Prywatnie miłośniczka kultury ludowej, szopkarka krakowska.
Małgorzata Malwina Niespodziewana - graficzka, rysowniczka, autorka obiektów, instalacji i wideo, badaczka, absolwentka Wydziału Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, dr hab., prof. Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Od ponad 20 lat współpracuje z japońskim ośrodkiem tworzenia papieru w Mino (Mino Washi). Stałym punktem odniesienia w jej twórczości pozostaje ciało, w swoich pracach odnosi się także do biografii, tekstów i twórczości awangardowych artystek. Ważnym elementem w jej twórczości jest dziennik pisany od wielu lat oraz odbyte podróże artystyczne (zwłaszcza na Daleki Wschód, czego wynikiem jest m.in. seria wystaw Washi no fushigi / Tajemnica papieru w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, w Muzeum Papiernictwa w Dusznikach Zdroju oraz Mino Washi Paper Museum, The Museum of Fine Arts in Gifu w Japonii). Artystka podejmuje również wątki narracyjne w swojej twórczości; interesuje ją temat postaci kobiecej w bajkach, zwłaszcza w ujęciu feministycznym. Autorka trzech komiksów autobiograficznych (Komiks Białe, Czarne i Złote Haribo) oraz artystycznej koncepcji ciała uniwersalnego, kuratorka cyklu wystaw Grafika. Kontynuacja oraz Graficzki, współzałożycielka Grupy 13. Prace w kolekcjach: Muzeum Narodowym w Krakowie, Uppsala Art Museum w Szwecji, Mino Washi Paper Museum, Mino; Kanagawa Prefectural Gallery w Japonii; Kaliningrad Art Gallery w Rosji; Cremona Civic Museum we Włoszech, Polish Museum of America w USA, Luciano Benetton Collection we Włoszech, Frans Masereel Centrum w Belgii, Polskiej Akademii Umiejętności w Krakowie oraz w licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą.Mieszka i pracuje w Krakowie.
Agnieszka Pęta-Jadczak - pomysłodawczyni i koordynatorka Otwartej Pracowni Papierniczej, Kółka Graficznego oraz Festiwalu Papieru w ARTzonie Ośrodka Kultury Norwida w Krakowie. Absolwentka edytorstwa i komunikacji medialnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, polonistka. Studiowała także porównawcze studia cywilizacji na Uniwersytecie Jagiellońskim. Posiada dyplom ukończenia kursu kompetencji ogólnych w technice rękodzieła jakim jest papier czerpany i sitodruk, który uprawnia do prowadzenia własnej pracowni rękodzielniczej. Od pięciu lat prowadzi autorski projekt papierniczo-wydawniczy TakSięSkłada. Absolwentka licznych kursów, warsztatów i szkoleń z zakresu papiernictwa, introligatorstwa oraz projektowania.
KONTAKT:
Agnieszka Pięta-Jadczak
ARTzona
Ośrodek Kultury Norwida
os. Górali 4, 31-959 Kraków
tel. 12 644 38 98
—
Dofinansowano ze środków Dzielnicy XVIII Nowa Huta
INFORMACJE DOTYCZĄCE DOSTĘPNOŚCI
Budynek ARTzony
Najbliższe przystanki komunikacji miejskiej: tramwajowy o nazwie Teatr Ludowy, autobusowe o nazwach Teatr Ludowy oraz Żeromskiego.
Przed wejściem głównym do budynku znajduje się ogólnodostępny parking. W najbliższym sąsiedztwie budynku brak miejsca parkingowego dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami.
Wejście główne dostępne bezpośrednio z poziomu chodnika, drzwi o odpowiedniej szerokości do przejazdu wózkiem, brak stopni, niewysoki próg.
Galeria znajduje się na parterze budynku (poziom zero). Drzwi do galerii mają odpowiednią szerokość do przejazdu wózkiem, brak stopni i progu.
Mała sala: znajduje się na poziomie -1. W budynku nie ma windy. Na poziom prowadzi pochylnia w dół, o dość dużym nachyleniu biegu. Samodzielne pokonanie jej, może być problematyczne dla większości osób poruszających się na wózkach. Drzwi do sali mają odpowiednią szerokość do przejazdu wózkiem, brak stopni i progu.
Pracownia plastyczna: znajduje się na poziomie -1. W budynku nie ma windy. Na poziom prowadzi pochylnia w dół, o dość dużym nachyleniu biegu. Samodzielne pokonanie jej, może być problematyczne dla większości osób poruszających się na wózkach. Drzwi do sali mają odpowiednią szerokość do przejazdu wózkiem, brak stopni i progu.