Trzy kobiety i trzech mężczyzn. Za nimi ciemnozielone tło.

W dniach 26-28 listopada 2021 r. pod hasłem „Dopokąd idę!…” odbył się Norwid Festiwal 2021. Festiwal miał na celu uczczenie pamięci o C.K. Norwidzie z okazji ogłoszenia przez Sejm i Senat RP roku 2021 Rokiem Norwida z racji 200 rocznicy urodzin poety. W czasie trzech dni festiwalu odbywały się różnorodne wydarzenia i warsztaty.

DZIEŃ I

Pierwszy dzień rozpoczął się warsztatami kreatywnego pisania Loesje, które były inspirowane poezją Norwida. Uczestnicy mieli okazję poznać tajniki tworzenia inspirujących haseł, często spotykanych na ulicach. Zabawa słowem była doskonałą okazją na uruchomienie wyobraźni i próbą skonfrontowania poezji Norwida z aktualnymi wydarzeniami. Co więcej, grupa miała okazję dowiedzieć się, kim jest tajemnicza Loesje i dlaczego slogany mają taki specyficzny wygląd.

Podczas panelu dyskusyjnego „Norwid + literatura”, jego uczestnicy starali rozprawić się z mitem, że poezja Norwida wciąż jest trudna w odbiorze, szczególnie dla młodego pokolenia. Tematem rozmowy, prowadzonej przez Elżbietę Foltyniak, były również nieoczywiste nawiązania i wielorakie interpretacje, którym poddawane są teksty Poety. Uczestnicy dyskusji w składzie: Artur Grabowski (UJ), Wojciech Kudyba (UKSW), Marcin Buczyński oraz Urszula Czyszczoń-Tłomak, zgodnie twierdzili, że poezja Norwida wciąż jest aktualna, choć strach przed jej niezrozumieniem nie pozwala odbiorcom sięgać po te teksty.

Niezwykłą interpretację utworów Sztukmistrza podczas koncertu wieczornego „Norwid muzycznie!”  zaprezentował Mateusz Kluza z zespołem, w skład którego wchodzą: Maciej Salus (gitary), Mateusz Dudek (akordeon, acordina), Paweł Wszołek (kontrabas, gitara basowa), Szymon Madej (perkusja). Był to premierowy występ promujący najnowszą płytę artysty zatytułowaną „Norwid 2021”. Występ ten był również bardzo wyjątkowy, ze względu na debiut żeńskiego chórku SoundBox, który wzbogacił występ zespołu. Goście mieli okazję usłyszeć muzyczne interpretacje wierszy Norwida, m.in.: PielgrzymaZ greckiegoKlątwyNiksów. Publiczność została rozpieszczona romantycznymi balladami, a także skocznymi utworami, które zachęcały do wspólnego śpiewania.

DZIEŃ II

Drugi dzień od rana obfitował w ciekawe wydarzenia. Pomimo pochmurnej pogody, odbył się spacer śladami Norwida po Starym Mieście, prowadzony przez Agnieszkę Konior (UJ). Wycieczka cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, niektórzy uczestnicy przyjechali na tę wyprawę aż z Opola! Zebrani poznali miejsca związane z Poetą, ponieważ w 1842 r. spędził on w Krakowie prawie miesiąc. Spacerowali m.in. po Parku Bednarskiego, Rynku Głównym i Collegium Maius Uniwersytetu Jagiellońskiego. Była to też okazja do ponownego zachwycenia się miastem i odkrycia nowych, dotychczas omijanych, zakamarków.

Wieczorne wydarzenia rozpoczął panel dyskusyjny „Norwid + muzyka”. Jego Uczestnikami byli: Jakub Gucik, Mateusz Kluza, Natalia Niemen (online), Joanna Wnuk-Nazarowa, czyli artyści, którzy w swojej twórczości zmierzyli się z poezją Norwida i przedstawili publiczności własne, osobiste interpretacje. Rozmową kierował Piotr Metz. Paneliści zachwycali się rytmiką tekstów Norwida, które ­— w  połączeniu z oryginalnym tekstem – stanowią doskonały materiał dla muzyków. Goście ubolewali także nad tym, że pomimo możliwości wielopłaszczyznowej interpretacji tekstów, wciąż mało artystów ma odwagę podjąć muzyczny dialog z wierszami Poety.

Zwieńczeniem drugiego dnia Festiwalu była uroczysta Gala Norwid Festiwal 2021, podczas której została wręczona Nagroda Norwidowska. Jury w składzie: Magdalena Siwiec (UJ), Joanna Zach (UJ), Anna Borowiec (Muzeum Narodowe w Poznaniu), Magdalena Harasimowicz-Moksa (Ośrodek Kultury Norwida), Ernest Ogórek (Ośrodek Kultury Norwida, Wydział Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego im. K.E.N. w Krakowie), przyznało nagrodę główną (10 tys. zł) Marcie Dzido oraz wyróżniło pracę Tomasza Kaczorowskiego i Marcina Mokrego.

Gala była także okazją do podsumowania dwóch dwumiesięcznych rezydencji artystycznych w ARTzonie. Pierwsza głos zabrała obecna na gali Natalia Komorowska, która zaprezentowała swój projekt „Eko-obrazy Krakowa”. Goście mogli podziwiać jej wystawę witraży inspirowanych twórczością Norwida.  Druga Rezydentka, Małgorzatą Haduch, połączyła się z uczestnikami Gali online i opowiedziała o swoim teatralnym projekcie „Przemierzając, podążając”, który stanowił swoistą grę-kompozycję według interpretacji neologizmu „Dopokąd idę!…” Norwida.

Na zakończenie Gali, Goście mieli okazję obejrzeć muzyczno-filmowy projekt „Buntowniki”, który przygotowała ARTzona Ośrodka Kultury im. C.K. Norwida w 2019 r. z okazji 70-lecia Nowej Huty. Była to opowieść o historii i ludziach z Nowej Huty, przedstawiona wybranymi fragmentami twórczości Norwida.

DZIEŃ III

Trzeci dzień festiwalu otworzyła gra miejska! Na jej trasie uczestnicy mogli spotkać kobiety w strojach z epoki Norwida. Panie tłumaczyły zasady poszczególnych zadań i dawały cenne wskazówki. Zabawa dostarczyła uczestnikom wiele radości, a także pozwoliła poznać miejsca w na Krakowie związane z pamięcią o C.K. Norwidzie.

Kolejnym wydarzeniem był panel dyskusyjny “Norwid + teatr”, w czasie którego Goście rozważali, który teatr – zawodowy czy amatorski – ma monopol na wystawianie dzieł Norwida. Udział w dyskusji wzięli: Kazimierz Braun (University at Buffalo), Jerzy Machowski, Wojciech Terechowicz oraz Michał Zadara. Prowadzenia rozmowy podjął się Karol Samsel (UW), który zadawał Gościom proste, acz nieoczywiste pytania. Pojawiały się zgodne głosy sugerujące, że dramaty Norwida są aktualne dzisiaj i warto podejmować próby ich wystawiania, by przybliżać je odbiorcom. Profesor Braun zwrócił uwagę na to, że to właśnie w Krakowie po raz pierwszy wystawiono dramat „Krakus” w Teatrze Miejskim (obecnie Teatr im. Juliusza Słowackiego).

Ostatnim wydarzeniem festiwalu była recytacja utworów Norwida w interpretacji Piotra Urbaniaka. Goście mieli okazję usłyszeć takie utwory jak: Pielgrzym, W Weronie, Fortepian Chopina, Moja piosnka. Uroczystego i tajemniczego klimatu dodawał fakt, że wydarzenie odbywało się w murach Opactwa Cystersów w Mogile. Aktorowi towarzyszył Jan Oberbek, który na gitarze tworzył podkład muzyczny.

Tym wydarzeniem zakończył się Norwid Festiwal 2021, który pozwolił na nowo zanurzyć się w twórczości C.K. Norwida i ponownie odkryć bogactwo jego dzieł. Wydarzenia stacjonarne Norwid Festiwalu były dostępne dla szerokiej publiczności, panele dyskusyjne oraz wieczorne wydarzenia były tłumaczone na PJM oraz transmitowane na Facebooku.

Wydarzenie zostało zorganizowane przy wsparciu Miasta Krakowa dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Na pierwszym planie kamera. W tle siedząca kobieta patrząca w lewo.
Na pierwszym planie kobieta z mikrofonem. W tle czworo ludzi na scenie.
Na scenie czworo dyskutujących ludzi. Przed nimi kamera i monitor.
Telefon trzymany w rękach z wyświetlonym zdjęciem.
Troje ludzi na scenie. Przed nimi fortepian i ekran. W tle ciemnozielona kurtyna.
Mężczyzna grający na fortepianie.
Kobieta na mównicy. W tle zielona kotara.
Kobieta w jasnej sukni z dawnej epoki. Jasne tło.
Cztery osoby rozmawiające nad stołem. Dookoła jesienne liście, obok nich chodnik.
Z przodu grupa osób tyłem. W tle kamienne tablice, las, kobieta.
Grupa osób na placu. W tle kamienica.
Mężczyzna na mównicy, w tle ciemnozielona kotara.
Ciemnozielone tło. Z przodu planie baner reklamowy
Trzy kobiety i trzech mężczyzn. Za nimi ciemnozielone tło.
Dwóch starszych mężczyzn. Jeden grający na gitarze.
Na pierwszym planie siedzący tyłem ludzie. W tle ludzie na scenie.

AktualnościStrona główna

Komentarze są wyłączone.