Dwóch mężczyzn patrzących w różnych kierunkach. Film pod tytułem Dżony.JOHNNY (2 godz.)

Dramat biograficzny, reż. Daniel Jaroszek, Polska 2022.

Występują: Dawid Ogrodnik, Piotr Trojan, Magdalena Czerwińska, Anna Dymna, Maria Pakulnis.

Premiera: 30 września.

Oparta na prawdziwych wydarzeniach historia, która wzrusza i inspiruje. Opowiedziana z perspektywy podopiecznego Jana Kaczkowskiego, Patryka Galewskiego – chłopaka, który nie miał łatwego startu w życiu. Patryk włamuje się do domku w małym mieście. Wyrok sądu nakazuje mu prace społeczne w puckim hospicjum, gdzie poznaje niezwykłego ks. Jana Kaczkowskiego. Duchowny angażuje młodych chłopaków z zawodówki, na pozór twardych buntowników, w pomoc śmiertelnie chorym. W swojej pracy skupia się na bliskości, czułości i walce o relacje z drugim człowiekiem. Uczy empatii. A czyni to z hurtową ilością humoru, czym zyskuje ogromną popularność. Niedługo później Jan sam staje się pacjentem swojego hospicjum. Patryk zostaje postawiony w sytuacji, która zmieni całe jego życie.

ZOBACZ ZWIASTUN

Kobieta całująca ptaka w dziób. Film pod tytułem Simona.SIMONA (1 godz. 31 min.)

Dokumentalny, reż. Natalia Koryncka-Gruz, Polska 2022.

Premiera: 30 września.

Kim naprawdę była Simona Kossak – legendarna badaczka, która żyła otoczona zwierzętami w Puszczy Białowieskiej? Dlaczego uciekła od rodziny – słynnego rodu Kossaków? Jak wyglądało życie pierwszej polskiej ekolożki-aktywistki w latach 70.? Unikalne, często prezentowane po raz pierwszy w filmie, zdjęcia i nagrania z archiwum Simony oraz jej partnera Lecha Wilczka przenoszą nas do prastarej Puszczy i pozwalają doświadczyć wyjątkowego życia z dala od cywilizacji. Simona była ulubienicą terroryzującego okolicę kruka, matkowała rysiowi i łosiom, a jej empatyczne podejście do zwierząt i roślin nie tylko pozwoliło nam zobaczyć Puszczę Białowieską jako unikalny na skalę światowa ekosystem, ale też pomaga nam zrozumieć, że jesteśmy współlokatorami na Ziemi i powinniśmy pozwolić innym istotom żyć. Ta barwna, bezkompromisowa i wyprzedzająca swój czas wizjonerka często samotnie musiała walczyć o dobro oraz szacunek dla przyrody.

ZOBACZ ZWIASTUN

Plakat do filmu pod tytułem I O. W tle Tama wodna i most na rzece.IO (1 godz. 26 min.)

Dramat, reż. Jerzy Skolimowski, Polska 2022

Występują: Sandra Drzymalska, Isabelle Huppert, Mateusz Kościukiewicz, Tomasz Organek.

Premiera: 7 października.

„IO”, polski kandydat do Oscara, to zapierająca dech w piersiach odyseja, porywające kinowe doświadczenie i nakręcony z imponującym rozmachem obraz współczesnego świata. Film Jerzego Skolimowskiego stał się sensacją festiwalu w Cannes, skąd wyjechał z Nagrodą Jury. Opowieść o nas samych, odbijających się w wilgotnych oczach pewnego osiołka, zachwyciła artystyczną brawurą i młodzieńczą energią.  Historia „IO” za sprawą niezwykłego zwierzęcego bohatera wykracza poza ludzką perspektywę, ale to przede wszystkim film głęboko humanistyczny – manifest w obronie tego, co pozostało w nas niewinne. Podróż, w jaką zabiera nas Skolimowski, wiedzie przez całą Europę: od cyrku przez stadiony i parkingi dla tirów, po pałace. Od głupoty, przez przemoc, po przebłyski dobra i solidarności.

ZOBACZ ZWIASTUN

Żołnierze marynarki wojennej na ciemnego nieba i wzburzonego morza. Plakat do filmu pod tytułem Orzeł. Ostatni patrol.ORZEŁ. OSTATNI PATROL (1 godz. 44 min.)

Dramat wojenny, reż. Jacek Bławut, Polska 2022.

Występują: Tomasz Ziętek, Antoni Pawlicki, Tomasz Schuchardt, Mateusz Kościukiewicz, Filip Pławiak.

Premiera: 14 października.

Spektakularna produkcja o legendarnym polskim okręcie podwodnym ORP „Orzeł”, który w czasie II wojny światowej wsławił się bohaterskimi czynami w starciach z niemiecką flotą. Film przedstawia trzymającą w napięciu i owianą tajemnicą historię ostatniego patrolu jednostki. Jego scenariusz oparto na znanych już faktach, jak i zupełnie nowych dokumentach na temat możliwych losów okrętu.

Jest rok 1940. Gdy na plażach Dunkierki trwa gorączkowa ewakuacja alianckich żołnierzy, pod powierzchnią morza sunie supernowoczesny polski okręt podwodny ORP „Orzeł”. Doskonale wyszkolona załoga ma na swoim koncie spektakularne sukcesy, w tym brawurową ucieczkę z Tallina i zatopienie niemieckiego transportowca „Rio De Janeiro”. Teraz staje przed tajemniczą i niebezpieczną misją, w trakcie której będzie musiała zmierzyć się z nie tylko z zagrożeniem w postaci min podwodnych, bomb głębinowych, wrogich okrętów i patrolujących teren samolotów, ale również z coraz bardziej napiętą atmosferą na pokładzie. To co wydarzy się w kolejnych dniach przejdzie do historii i napisze legendę najsłynniejszego z polskich okrętów. Nagroda za reżyserię na 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

ZOBACZ ZWIASTUN

Wiewiórka zbiegająca z drzewa. W oddali zachodzące słońce. Plakat do filmu pod tytułem Serce dębu.SERCE DĘBU (1 godz. 20 min.)

Dokumentalny, reż. Laurent Charbonnier, Michel Seydoux, Francja 2022.

Premiera: 14 października.

Dawno, dawno temu był sobie liczący dwieście dziesięć lat dąb, który był filarem swojego królestwa… Ten widowiskowy film przygodowy ma niezwykłą obsadę: wiewiórki, chrząszcze z rodziny ryjkowcowatych, sójki, mrówki, myszy polne… Cały ten mały, tętniący życiem, brzęczący i cudowny wszechświat zależy od owego majestatycznego drzewa, od korzeni aż po gałęzie, czerpiąc z niego pożywienie, schronienie i ochronę. Rewelacyjny, pełen humoru i napięcia obraz oraz poetycka oda do życia, w którym głos zabiera wyłącznie natura.

ZOBACZ ZWIASTUN

Grupa ludzi na pustkowiu. Zachodzące słońce. Plakat do filmu pod tytułem alkarras.ALCARRÀS (2 godz.)

Dramat, reż. Carla Simón, Hiszpania/Włochy 2022.

Występują: Jordi Pujol Dolcet, Anna Otin, Xenia Roset, Albert Bosch.

Premiera: 14 października.

Laureat Złotego Niedźwiedzia na tegorocznym MFF w Berlinie. Hiszpański kandydat do Oscara. Opowieść wypełniona nostalgiczną aurą końca lata i szerzej – małego końca świata, który znika w obliczu galopującej cywilizacji. W filmie śledzimy blaski i cienie codziennego życia wielopokoleniowej rodziny z tytułowej wioski, która staje w obliczu utraty swojego gospodarstwa. Alcarràs pełne jest intensywnych smaków i zapachów, ma w sobie autobiograficzną szczerość, ciepło i dyskretne poczucie humoru. Umieszczenie w centrum dziecięcych bohaterów pozwoliło także na nadanie waloru niezwykłości pozornie błahym i codziennym wydarzeniom. Film wykracza jednak poza ramy intymnego portretu rodziny i kieruje nasz wzrok również na palące problemy współczesności. Spokój prowincjonalnego świata zostaje tu bezpowrotnie zaburzony przez agresywne wtargnięcie postępu technologicznego. W obliczu tych wydarzeń bohaterowie muszą  dokonać wyboru, który zaważy na ich dalszym losie. Co zwycięży: pragmatyzm, czy idealizm?

ZOBACZ ZWIASTUN

Dwie kobiety ujęte z profilu, patrzące w dal. Różowe kolory. Plakat do filmu pod tytułem Sajlent Tłins.SILENT TWINS (1 godz. 53 min.)

Dramat biograficzny, reż. Agnieszka Smoczyńska, Polska/W. Bryt./USA 2022.

Występują: Letitia Wright, Tamara Lawrance, Nadine Marshall, Jodhi May.

Premiera: 21 października.

Pokazywany premierowo na festiwalu w Cannes „Silent Twins” to pierwszy anglojęzyczny film Agnieszki Smoczyńskiej („Córki dancingu”, „Fuga”). Wizjonerski, wypełniony muzyką film powstał na podstawie reportażu Marjorie Wallace i opowiada prawdziwą historię bliźniaczek June i Jennifer Gibbons, które od dzieciństwa rozmawiały tylko z sobą, odmawiając komunikowania się ze światem. Od ponurej prowincji, która czarnym dziewczynkom ma do zaoferowania głównie upokorzenia, „milczące bliźniaczki” uciekają w eksplodujące neonowymi kolorami, oprószone słonecznym blaskiem fantazje o pisarskiej sławie, romantycznej miłości i basenach pełnych Pepsi-Coli. Ale podkręcona hormonami nastoletnia wyobraźnia June i Jennifer ma także mroczną stronę – podobnie jak ich podszyta rywalizacją więź. Film Smoczyńskiej można odczytywać jako studium toksycznej więzi, artystycznego geniuszu czy kobiecego buntu. Może to opowieść o ucieczce od rasistowskiego społeczeństwa, a może ballada o niemożliwej miłości? Zwycięzca 47. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

ZOBACZ ZWIASTUN

Dwie kobiety. Jedna gestykuluje z wyciągniętymi dłońmi. Syndrom Hamleta.SYNDROM HAMLETA ( 1 godz. 25 min.)

Dokumentalny, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski, Polska/Niemcy 2022.

Premiera: 21 października (tylko jeden pokaz!)

„Być albo nie być” – w warunkach wojennych te słowa nabierają zupełnie nowych odcieni. Kilka miesięcy przed rosyjską inwazją na Ukrainę grupa młodych ludzi przygotowuje spektakl, w którym Szekspir przemówi językiem ich własnych wątpliwości, lęków i marzeń. Stoją za tym różne doświadczenia „generacji Majdanu”. Jedni przepracowują traumy po powrocie z wojny w Donbasie, inni mierzą się z pytaniami, o co tak naprawdę toczy się ukraińska walka i jak powinien zmienić się ich kraj. Teraz życie, teatr i kino na moment stają się jednym, a my jesteśmy świadkami emocjonującej psychodramy. Zdobywca Złotego Lajkonika na Krakowskim Festiwalu Filmowym.

ZOBACZ ZWIASTUN

Troje ludzi na tle zielonej płachty z żółtym słońcem. Film pod tytułem Amsterdam.AMSTERDAM (2 godz. 15 min.)

Komedia, reż. David O. Russell, USA 2022

Występują: Christian Bale, Margot Robbie, John David Washington, Chris Rock, Rami Malek, Michael Shannon.

Premiera: 28 października.

„Amsterdam” to widowiskowe połączenie komedii i melodramatu w gwiazdorskiej obsadzie. Akcja rozgrywa się w latach 30. XX wieku. Trójka przyjaciół, dwóch żołnierzy i sanitariuszka, przysięgli chronić się nawzajem bez względu na wszystko. Wkrótce zostają oskarżeni o morderstwo i uwikłani w jedną z najbardziej szokujących i tajemniczych intryg w historii Stanów Zjednoczonych.

ZOBACZ ZWIASTUN

PAMIĘTNIK PRZELOTNEGO ROMANSU (1 godz. 40 min.)

Komediodramat, reż. Emmanuel Mouret, Francja 2022.

Występują: Sandrine Kiberlain, Vincent Macaigne, Georgia Scalliet.

Premiera: 28 października.

Charlotte i Simona z pozoru dzieli wiele. Oboje są tuż przed pięćdziesiątką, ale prowadzą odmienny styl życia i posiadają kompletnie różne temperamenty. Charlotte to pewna siebie kobieta, która mówi wprost o swoich pragnieniach i twardo stąpa po ziemi. Simon zaś zdaje się być jej kompletnym przeciwieństwem. Niezdarny, skomplikowany, nieco neurotyczny mężczyzna, z jednej strony boi się relacji, jaka powstaje między nimi, a z drugiej nie potrafi się jej oprzeć. Ten układ wydaje się być z założenia idealny. Każdy prowadzi swoje własne życie, a kochanków łączą tylko chwile przyjemności, dla których odrywają się od codziennych problemów. Żadnych projekcji na przyszłość, zero komplikacji. Pomimo pierwotnych postanowień bohaterowie z coraz większym trudem ukrywają rosnące między nimi uczucie. Z każdym spotkaniem odkrywają siebie nawzajem, coraz bardziej dziwi ich wzajemne zrozumienie, zainteresowanie sobą.