FOTOŚWIATY 2021 – projekt skierowany do społeczności lokalnej Nowej Huty, angażujący „zwykłych ludzi”. Jego celem jest wzmocnienie lokalnej tożsamości, wsparcie działań edukacyjno-animacyjnych i twórczych oraz integracja lokalnego środowiska. W jego ramach zaplanowano cykl 6 warsztatów pn. „FOTOŚWIATY – Szkoła Dobrych Opowieści”, dotyczących roli pamięci, dziedzictwa i tożsamości w budowaniu wspólnoty, edukacyjno-animacyjne działania w terenie prowadzone przez zespół Nowohuckich Archiwistek Społecznych, a także wystawę finałową wraz z publikacją podsumowującą.

Koordynatorka: Katarzyna Szczęśniak / k.szczesniak@okn.edu.pl, 12 644 38 98.

Patroni medialni:
Radio Kraków, Głos. Tygodnik Nowohucki, Kalendarz Imprez Nowohuckich, Kulturatka, Głos Seniora, Rodzinny Kraków.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu w ramach programu Narodowego Centrum Kultury Kultura – Interwencje 2021, Miasta Kraków oraz Rady Dzielnicy XVIII Nowa Huta.

 

Zrealizowane wydarzenia:

FOTOŚWIATY – Szkoła Dobrych Opowieści / To Twoja historia
5, 7 lipca 2021 r., godz. 17:00-20:30 | ARTzona, os Górali 4

Zajęcia poświęcone zostały tworzeniu opowieści o przeszłości swojej rodziny, dzielnicy, regionu. Uczestnicy zapoznali się z pojęciem historii mówionej, dowiedzieli się w jaki sposób gromadzić informacje o lokalnej historii (skąd wziąć dobry temat opowieści, jak znaleźć świadka historii, przeprowadzić wywiad, skąd wziąć źródła archiwalne), a także w jaki sposób stworzyć ciekawą opowieść o przeszłości. Wspólnie zastanowili się co jest w ich przeszłości najbardziej ciekawe i jak sprawić, by inni chcieli i mogli o tym usłyszeć.

Spotkanie poprowadziła Katarzyna Kobylarczyk.

FOTOŚWIATY 2021 – Szkoła Dobrych Opowieści / Jak „złapać” historię?
10 i 17 sierpnia 2021r., godz. 16:30-20:30 | ARTzona, os. Górali 4

Warsztaty poświęcone zostały postrzeganiu i „łapaniu” historii. Co może znaczyć: patrzeć tak, żeby zobaczyć i słuchać tak, żeby usłyszeć? Jak z codziennych wrażeń zbudować opowieść? Jak opowiedzieć dotyk i zapach tak, żeby je poczuć? Jak zachować dystans i nie narzucać swojej optyki bohaterom opowieści i jej odbiorcom? I gdzie mogą być granice tego, o czym opowiadamy, czyli czego nie ujawniać i dlaczego?

Pierwszego dnia – 10 sierpnia – wzmacniane były kompetencje „łapacza” historii w terenie. Nie prowadziliśmy wywiadów, nie szukaliśmy znaczeń ani interpretacji, ale zajęliśmy się postrzeganiem. Tym, jak uważność wpływa na nasze obserwacje i jak pracować z relacją obiektywne/subiektywne. Skupilismy się na dokładnej obserwacji i przyjrzeniu się rzeczom niewidocznym w codziennym biegu. Drugiego dnia – 17 sierpnia – z zebranych obrazów, zdjęć, dźwięków, notatek, wrażeń skompilowaliśmy opowieści. Zobaczyliśmy, jak można łączyć wątki pozornie ze sobą nieskomunikowane i jak z tych skrawków budować fabularne całości. Dowiedzieliśmy się, czym jest odpowiedzialność tego, który snuje historię oraz nakreśliliśmy jej granice.

Warsztaty poprowadziła Weronika Idzikowska – animatorka kultury, edukatorka praw obywatelskich, trenerka.

FOTOŚWIATY 2021 – Szkoła Dobrych Opowieści / Jak opowiadać historie lokalne
4 września 2021 r., godz. 9:30-15:00 | online

Czym jest pamięć lokalna? Jakie znaczenie może mieć dziedzictwo lokalne w działaniach animacyjnych? Jaka jest rola przeszłości w budowaniu wspólnoty i wzmacnianiu ludzi? W ramach zajęć analizowane były projekty dotyczące lokalnej tożsamości i sposobów opowiadania o przeszłości. Odbyły się również wizyty w instytucjach pamięci i spotkania z osobami zaangażowanymi w działania wokół lokalnych historii lub autorami takich projektów. Przyjrzeliśmy się metodom pracy ze społecznościami wokół historii i lokalnego dziedzictwa, aby zaprojektować własne działania w wybranych miejscach i wokół wybranych tematów.

Spotkanie poprowadziła dr Joanna Kubicka – prezeska Stowarzyszenia Katedra Kultury, członkini Zespołu Animacji Kultury i Zakładu Historii Kultury w IKP UW, wieloletnia koordynatorka projektów krajowych i zagranicznych, jako ekspertka współpracowała m.in. z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz warszawskimi organizacjami pozarządowymi. Zajmuje się historią kultury polskiej XIX i XX wieku, tradycjami zaangażowaniem społecznego i formami uczestnictwa w kulturze.

FOTOŚWIATY 2021 – Szkoła Dobrych Opowieści / O metodach opowiadania lokalnych historii czyli warsztat metod, doświadczeń i przykładów
18 września 2021 r., godz. 10:00-15:30 | online

Warsztat, podczas którego przyjrzeliśmy się temu jak i gdzie szukać lokalnych mikrohistorii oraz w jaki sposób przekazywać je dalej. Zastanowiliśmy się do kogo, kiedy i w jakiej formie chcemy je skierować. Przyjrzeliśmy się różnych przykładom działań animacyjnych wokół lokalnych opowieści m.in. z cyklu „Koprzywnica Patrzy/My”. Podczas warsztatów znalazła się też przestrzeń na omówienie pomysłów czy projektów uczestników, aby wspólnie znaleźć inspiracje i wymienić się różnymi doświadczeniami.

Spotkanie poprowadziła Pola Rożek – etnografka, animatorka kultury. Od 6 lat współpracuje z domem kultury w Koprzywnicy prowadząc działania etnograficzno-animacyjne wokół lokalnych historii z cyklu „Koprzywnica Patrzy/My”. Przygląda się historii i przestrzeni wiejskiej oraz przyrodniczej przez pryzmat lokalnych opowieści. Współpracuje w wieloma instytucjami m.in. z Mazowieckim Instytutem Kultury (w 2020 r. w ramach Mazowieckiego Programu Edukacji Kulturalnej realizowała autorską rezydencję animacyjną we wsi Rząśnik-Majdan), z Centrum Praktyk Edukacyjnych w Centrum Kultury Zamek w Poznaniu (w 2019 r. W ramach programu Bardzo Młoda Kultura wspierała merytorycznie i animacyjnie projekt „Koronczarki z bajki” z Wronek), z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Kwidzynie, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Pracownią Etnograficzną, Ośrodkiem Edukacji Łazienek Królewskich.

Wydarzenie w ramach Zajrzyj do Huty 2021.

Projekty

Komentarze są wyłączone.