W najnowszym DKF "Kropka" zobaczyliśmy „Rozmowę” – psychologiczny thriller Francisa Forda Coppoli z 1974 roku, nagrodzony Złotą Palmą w Cannes. To film, który do dziś pozostaje aktualnym i poruszającym głosem w dyskusji o prywatności, moralnej odpowiedzialności i ciemnych stronach rozwoju technologii.
Pokaz „Rozmowy” połączony był z dyskusją, którą poprowadzili Karolina Nowacka i Dariusz Janiczak. Gościem specjalnym wydarzenia był Michał Oleszczyk – konsultant scenariuszowy, wykładowca, były dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, autor cenionego podcastu „SpoilerMaster” oraz współscenarzysta nagradzanego filmu "Wszystkie nasze strachy".
O czym jest "Rozmowa"?
Harry Caul (Gene Hackman) to jeden z najlepszych specjalistów od podsłuchu i monitoringu. Jego zawodowe umiejętności pozwalają mu śledzić ludzi i rejestrować ich życie z chirurgiczną precyzją. Gdy zostaje wynajęty do obserwacji młodej pary, nagrywa ich rozmowę na zatłoczonym Union Square w San Francisco. Z pozoru zwykły materiał zaczyna budzić w nim coraz większe niepokoje – Harry zaczyna podejrzewać, że podsłuchane słowa mogą kryć spisek i doprowadzić do tragedii.
Choć bohater jest mistrzem kontroli, sam żyje w ciągłym lęku przed inwigilacją. Obsesyjnie chroni swoją prywatność, nie dopuszczając do siebie nikogo – ani w pracy, ani w życiu osobistym. W miarę jak analiza nagrań staje się jego obsesją, granica między prawdą a paranoją zaczyna się zacierać.
"Rozmowa", nakręcona 2 lata po "Ojcu chrzestnym", była dla Coppoli projekrtem szczególnie ważnym. Reżyser wielokrotnie powtarzał, że opowieść o mafii zrealizował po to, by zdobyć środki na film o Harrym Caulu. Sukces kasowy "Ojca chrzestnego" pozwolił mu spełnić to marzenie. Zdaniem Michała Oleszczyka to najlepszy film Coppoli.
Premiera „Rozmowy” przypadła na czas afery Watergate, co nadało jej dodatkowego znaczenia i sprawiło, że film stał się jeszcze mocniej osadzony w realiach epoki. Coppola stworzył dzieło, które łączy w sobie cechy kina amerykańskiego i europejskiego – z jednej strony dynamiczne i przystępne, z drugiej – głęboko refleksyjne i filozoficzne.
Za ten film Coppola odebrał w Cannes swoją pierwszą Złotą Palmę. Druga – za „Czas apokalipsy” – przyszła pięć lat później, czyniąc go jednym z zaledwie dziewięciu reżyserów w historii, którzy dwukrotnie zdobyli najwyższe wyróżnienie festiwalu.
„Rozmowa” to film ponadczasowy – zadaje pytania o granice wolności, odpowiedzialność za cudze życie i cenę, jaką płacimy za obsesję kontroli. To kino, które jednocześnie trzyma w napięciu i skłania do refleksji – szczególnie dziś, w epoce wszechobecnych technologii i cyfrowej inwigilacji.
Dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.

































