Woda nas uwodzi. Infografiki

woda_05.2015.jpg15 maja - 18 września 2015 r.
ARTzona OKN, os. Górali 4

Infofrafiki udostępnione dzięki uprzejmości Ośrodka Działań Ekologicznych "Źródła" w prosty i ciekawy sposób obrazują "temat-rzekę" - to czym jest dla nas woda, ta rzeczywista, ale i też ta wirtualna. Wstęp wolny.

 

 

 

Większość dzieci i wszyscy dorośli doskonale wiedzą, że należy oszczędzać wodę. Informacja taka dociera do nas z wielu stron. Czy jednak wiedza powoduje zmianę postaw? Średnio w Polsce każdy z nas zużywa codziennie około 150 litrów wody (a do wyprodukowania dziennej racji żywnościowej potrzebujemy około 3 000 litrów). Jest to mniej niż w wielu innych krajach europejskich czy Stanach Zjednoczonych. Jesteśmy jednak w znacznie gorszej sytuacji, gdyż Polska ma zasoby wodne porównywalne z Egiptem – mamy najmniej wody spośród wszystkich krajów europejskich i amerykańskich, a także w porównaniu z wieloma krajami środkowej Afryki czy południowej i środkowej Azji.

Mieszkańcy niektórych regionów Polski już w praktyce borykają się z niedoborami wody. Większość jednak ma przez cały czas wodę w kranie, a jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS, jedynym ważnym argumentem przemawiającym za jej oszczędzaniem są rachunki.

Niewielu z nas zwraca też uwagę na problem zanieczyszczeń komunalnych. Bombardowani reklamami detergentów i kosmetyków zużywamy ich coraz więcej, zanieczyszczając wodę, a jej oczyszczanie staje się coraz trudniejsze. Choć Polacy deklarują, że nie nadużywają środków chemicznych przy sprzątaniu, zmywaniu czy praniu, to polski rynek detergentów wciąż rośnie, a Polska była jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie wydatki na detergenty na mieszkańca nie zmniejszyły się w 2010 roku w wyniku spowolnienia gospodarczego i zmniejszenia wydatków konsumpcyjnych.

Mając na co dzień wodę w kranie, nie zastanawiamy się nad konsekwencjami jej niedoboru czy złej jakości. Za pomocą działań projektowych chcemy nie tylko nakłonić do oszczędzania i niezanieczyszczania wody, ale przede wszystkim dać argumenty, które pozwolą zbudować do tego wewnętrzną motywację. Celem kampanii „Woda nas uwodzi” jest zatem zwrócenie uwagi na znaczenie wody słodkiej oraz propagowanie zrównoważonej gospodarki zasobami wody.

 

Szczegółowe informacje:
ARTzona Ośrodka Kultury im. C. K. Norwida
os. Górali 4, 31-959 Kraków
tel. 12 644 38 98, artzona[at]okn.edu.pl
www.artzona.okn.edu.pl
www.facebook.com/ARTzonaOKN

Luty 2018
P W Ś C Pt S N
29 30 31 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 1 2 3 4
norwid link
 
 
  biblioteka
Newsletter
Blogi
Kontakt

stat4u